SKANDALOZNI DETALJI UZNEMIRILI SVIJET: Evo kako je 50 miliona ljudi špijunirano preko Facebooka

20.03.2018 - 15:31 | Tech >> Internet

Facebook je objavio da će nezavisni tim digitalnih forenzičara sprovesti istragu i pokušati da ustanovi da li kompanija "Kembridž analitika" i dalje raspolaže spornim podacima, koje je nabavila od kompanije "Global sajens riserč" (GSR).

Požar je počeo da se širi tokom vikenda, kada je direktor kompanije "Kembridž analitika" Kristofer Vajli izašao u javnosti i otkrio skandalozne detalje, potom su objavljeni tajni snimci, a sada je bijes javnosti širom svijeta usmjeren ka Marku Zakerbergu. Međutim, vlasnik Facebooka i dalje ćuti.

Kako je medijsko istraživanje pokazalo, "Kembridž analitika" (inače u vlasništvu je hedž fonda Roberta Mersera) od 2014. godine neovlašćeno je prikupljala privatne podatke korisnika "Fejsbuka" koje je koristila da bi potencijalnim glasačima ciljano bile dostavljane određene političke reklame i poruke. To je potvrdio i Kristofer Vajli, "uzbunjivač" koji je radio u kompaniji.

"Eksploatisali smo Facebook profile miliona ljudi i izgradili model kako da probudimo njihove unutrašnje demone na osnovu onoga što znamo o njima. Praktično na tome je zasnovana cijela kompanija", rekao je on.

Kompanija je razvrstavala ljude po kategorijama u zavisnosti od interesovanja:

- militarizam (pištolji, pucanje, borilačke vještine, strele i noževi)

- nasilni okultizam (droge, crna magija, paganizam)

- intelektualne aktivnosti (pjevanje i pravljenje muzike, putovanja u inostranstvo, okolina)

- oni koji slijepo vjeruju (paranormalno, leteći tanjiri)

- zdrava interesovanja - kampovanje, ​​baštovanstvo, pješačenje

Britanski "Gardijan" naveo je da je kompanija povezana sa Stivom Benonom, bivšim Trampovim strategom, ali da su učestvovali i u kampanji za Bregzit.

Međutim, istraga koju je sproveo britanski "Kanal 4", pokazala je da je "Kembridž analitika" radila i strašnije stvari. Da bi uticali na izbore širom svijeta, služili su se i metodama kao što su špijuniranje, ucjene, mito, lažni iskazi i slanje prostituki klijentima, što je uglavnom snimano, a potom plasirano (ili prećeno da će biti plasirano) na društvene mreže.

Dokaz za ove nezakonite radnje zabilježen je i kamerom.

Naime, jedan reporter tajno je snimio razgovore sa šefovima kompanije "Kembridž analitika". Čelnici firme su u snimku otvoreno govorili kako političare širom svijeta dovode u klopku i potom ucjenjuju.

Snimci su nastali u jednom londonskom hotelu od novembra 2017. do januara 2018. godine, a novinar na tajnom zadatku je rekao da je predstavnik bogatog klijenta koji želi da na izborima u Šri Lanki prođe njegov kandidat.

Na jednom od snimaka može se čuti kao direktor "Kembridž analitike" Aleksandar Niks priznaje da kompanija radi u sjenci, da se služi mrežom drugih kompanija, kao i da su tokom jedne od operacija za koju su bili angažovani slali "neke djevojke u kuću kandidata", dodajući da su Ukrajinke "vrlo lijepe pa čitava stvar jako dobro funkcioniše".

Na drugom snimku može se čuti kako Niks objašnjava da su drugom kandidatu nudili ogroman novac za finansiranje kampanje, a potom cio razgovor koji su snimili objavili na internetu zamutivši lice tog čovjeka.

Na nekoliko snimaka vide se i Mark Turnbul, izvršni direktor kompanije "CA Political Global" i Aleks Tajler koji je zadužen za baze podataka. Turnbul je obajasnio potencijalnom "klijentu" kao sistem funkcioniše - nakon što nabave kompromitujuće podatke o protivkandidatu, njegova firma te informacije diskretno plasira na društvenim mrežama i internetu.

 

"Mi samo ubacimo informacije u krvni tok interneta i onda gledamo kako rastu, povremeno tu i tamo poguramo stvari... kao daljinsko upravljanje. Mora da se uradi tako da niko ne pomisli "ovo je propaganda" jer će se odmah zapitati ko je pustio u javnost", rekao je Turnbul.


Predstavljajući rezultate svog rada, direktori kompanije "Kembridž Analitika" naglasili su pobjedu Uhuru Kenitaje na predsjedničkim izborima u Keniji, a kompaniji se pripisuje i pobjeda Donalda Trampa na predsjedničkim izborima 2016. godine.

 

Naravno, iz kompanije su sve negirali čak navodeći da se u saradnji sa klijentima vodi računa da ne dođe do ilegalnih radnji.

"Obrišite Fejsbuk"

 

Bijes javnosti sada je usmjeren ka Fejsbuku. Kako je uopšte moguće da su lični podaci korisnika dati "na izvolite" bilo kome? Korisnici su toliko bijesni da se internetom širi kampanja "Obrišite Fejsbuk" (#deletefacebook). Glavna poruka kampanje je da je Fejsbuk u najboljem slucaju nešto zbog čega uzalud trošite svoje vrijeme, a u najgorem, nešto što vam zaista nanosi štetu i narušava privatnost.

Svjetski mediji čak objavljuju uputstva kako da se "obrišete" sa Fejsbuka, a postoje pozivi i da se korisnici odreknu i drugih servisa koji funkcionišu pod kapom "velikog F" - Instagrama i Vocapa (WhatsApp). Proces brisanja naloga sa Fejsbuka je prilicno jednostavan, ali postoje i priče o tome da nikada ne možete potpuno ukloniti sve što ste "poklonili Fejsbuku", jer postoji takozvani "nalog u senci" u kom se skladište vaše navike, odnosi sa drugim ljudima i slično.

Ta to vrijeme, Mark Zarkenberg se skriva i dalje od javnosti. Čovek koji se do sada rado i često oglašavao o različitim temama, od migracije od obrazovanja, ostao je nem na najveći skandal koji se dogodio njegovoj kompaniji.


Zbog toga, odnosno zbog načina na koji se rukovodstvo kompanije odnosi prema ovom skandalu, šef bezbjednosti informacija u Fejsbuku Aleks Stamos odlučio je da podnese ostavku.

Inače, Stamos je već bio u konfliktu sa vrhom kompanije jer se zalagao da se pokrene interna istraga o aktivnostima Rusije na društvenim mežama u vezi sa predsjedničkom kampanjom čemu se rukovodstvo protivilo.

Dok je rukovodstvo u haosu, dionice Fejsbuka na berzi padaju. U ponedjeljak, akcije su pale za sedam odsto. Prema pisanju američkih medija, zbog pada vrednosti dionica Fejsbuka, juče je čak i Volstrit završio u minusu.

 

 

Novi.ba/Gardijan/Njujork tajms/Channel 4

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA - Portal Novi.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Novi.ba!