NAJPOPULARNIJA DIJETA JE DOBRA ZA 1 GRUPU LJUDI, ZA OSTALE JE OPASNA: Nutricionistkinja sve objasnila i riješila zablude

09.05.2021 - 18:50 | Porodica i zdravlje >> Zanimljivosti

Keto dijeta je jedna od najpopularnijih, a mnogi bi rekli i jedna od najdjeletvornijih za skidanje viška kilograma. Ko treba da je drži, a ko nikako ne smije, za RTS Ordinaciju je objasnila nutricionistkinja dr Danijela Maslovarić iz Instituta za majku i dijete "dr Vukan Čupić".

"Keto ishrana je dijeta koja se sastoji iz velikog procenta masnoća, unos proteina se računa gram proteina na kilogram tjelesne mase i on je minimalan. Bude do 60 odsto masti, ostalo su proteini i ugljeni hidrati, ali bude najmanje ugljenih hidrata. Takva ishrana je namjenjena djeci koja imaju farmakorezistentnu epilepsiju, odnosno ne reaguju na lijekove. Ta dijeta se sprovodi pod medicinskim nadzorom".

e027725d-20f8-4113-bce9-cc52609b7ca4

Da li ovakav režim ishrane može još nekome da pomogne?

"Neka istraživanja pokazuju, ali još uvijek nije dokazano, da ovakva ishrana može da se primjenjuje kod još nekih poremećaja i bolesti, kao što su Alchajmerova, Parkinsonova, dijabetes tipa 1, povišenog holesterola, kod leukemija, tumora mozga, policističnih jajnika... Ali nigdje nije navedeno da se ova dijeta koristi za mršavljenje. Kada se sprovodi bez stručnog nadzora može ozbiljno da ugrozi zdravlje".

S obzirom na to da se keto dijeta najčešće koristi za mršavljenje, iako nije tome namjenjena i u tom slučaju ugrožava zdravlje, nutricionistkinja je objasnila da verzije ove ishrane koje se mogu naći na internetu i nisu prava keto dijeta.

"Ova keto dijeta koja se može vidjeti na internetu i mrežama nije prava ketogena dijeta, klasična. To je u stvari modifikovana Atkinsonova dijeta – slobodan je unos proteina i masti, a ugljenih hidrata skoro da nema, znači minimalan je, 10-15 grama dnevno. Ni ta dijeta se ne preporučuje za mršavljenje".

Nutricionistkinja je naglasila da "djeca i ljudi koji koriste ovu vrstu ishrane iz medicinskih razloga najduže na ovom režimu budu do dvije godine, a onda ide postepeno ukidanje dijete godinu dana, opet pod medicinskim nadzorom".

Na pitanje koje namirnice su "zabranjene" odnosno nepoželjne na ketogenom režimu ishrane, dr Maslovarić kaže:

"Koncentrovani šećeri nisu baš zabranjeni, ali se ne preporučuju jer onda ishrana neće dati željene rezultate. Ne preporučuju se koncentrovani slatkiši, sokovi, grickalice. Kod različitih tipova ketogene dijete ubacuje se krompir, pirinač, ali kod te klasične ketogene dijete izbacuju se skrobne žitarice, ali mi ukalkulišemo crni hljeb, zato što su žitarice baza piramide ishrane, ne smijemo da ih izostavimo. Ugljeni hidrati ne smiju da se izbace u potpunosti, ni zbog mozga, a i da osoba ne bi ušla u hipoglikemiju".

U internet verzijama keto dijete pominju se mlijeko i jogurt, da li su ove namirnice zabranjene?

"Mleko i jogurt imaju dosta ugljenih hidrata i dosta proteina, a nemaju dosta masti, tako da nisu preporučljivi na ovom režimu ishrane. Može kisela pavlaka i to do 20% mlečne masti, kao i neutralna pavlaka, može maslac i punomasni sirevi, kravlji".

Kada je riječ o povrću, Maslovarićeva kaže da je "dozvoljeno" dvadesetak vrsta povrća.

"Kada planiramo tu dijetu, uvrstimo tu nekih 20ak vrsta povrća, koje imaju do jedan i po gram proteina, a ostalo su ugljeni hidrati, mi to ukalkulišemo u dijetu, da bi se zadovoljile potrebe za vitaminima i mineralima".

Postoji i spisak voća koje se može jesti.

"Postoji određen spisak dozvoljenog voća u maloj količini, doduše, to je više ako djetetu fali voće ili da se malo zasladi jer nema slatkiša - borovnice, jagode, kupine, maline, narandža, kruška, breskva, jabuka, kajsija...".

A kada je riječ o mesu, koje vrste mesa su preporučljive, a koje nisu?

"Piletina, ćuretina, junetina, jagnjetina, nije to zabranjeno, sve mi to koristimo pri planiranju dijete jer ima određenu količinu proteina koji su nama neophodni, tako da apsolutno nisu zabranjeni. Dozvoljene su i sve vrste ribe".

Posljedice keto dijete
Ukoliko se keto dijeta drži bez stručnog nadzora i kada za to nema medicinskih razloga, može da ostavi ozbiljne posljedice na zdravlje.

"Može da ošteti bubrege zato što organizam ne može da svari toliku količinu masti ni proteina. Može da dođe do nagomilavanja kamenja u bubrezima, do pada energije, do nedostatka vitamina i minerala, do opstipacije, zato napominjem da se dijeta sprovodi pod medicinskim nadzorom, zato što za sve te probleme postoji terapija",prenosi Mondo.

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA - Portal Novi.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Novi.ba!
TEKST SE NASTAVLJA ISPOD OGLASA
 
MOŽDA VAS ZANIMA